Esitlen teile enda mitu kuud tagasi vĂ€lja valitud, kĂ€sitsi valimistatud, hoolikalt kujundatud ja PĂ€rnus kokku laotud terasest raamiga ratast FESTKA Xcr Modern. Raam on loodud EV100 auks TĆĄehhis ja kujundatud Festka peadisainer Tom Hnida poolt. Tumesinist raami tĂ€iendab uus Campagnolo Potenza musta vĂ€rvi groupset. Mis sobiks terasest rattale veel paremini, kui tĂ€ielikult alumiinimust valmistatud kĂ€pp, lingid ja muu juurdekuuluv. PĂ€ris carbonita siiski ei saa, sadulapost, lenks ja ENVE kahvel on just sellest materjalist. Hea veeremise tagavad alumiinimpöiaga Campagnolo Shamal Mille jooksud koos Vittoria Corsa clincher rehvidega. Campa jooksud asjatundjatele eraldi kiitmist ei vaja, kindla peale minek igas hinnaklassis. Shamal Millede kasuks otsustasin kĂŒll eelkĂ”ige mattmusta keraamilise pinnatöötluse tĂ”ttu aga sĂ”iduomadused on tĂ€ies vastavuses nende ilusa vĂ€limusega. Alumiiniumpöia pidurdusvĂ”ime on hĂ€mmastav vĂ”rreldes isegi parimate klotside ja carbonist pöia kombinatsiooniga.

Olles viimased 15 aastat kasutanud sisuliselt ainult high-end tooteid, taga ajanud aerodĂŒnaamikat, kergust ja jĂ€ikust jĂ”udsin faasi, kus tahtsin endale midagi, mis jÀÀks. Tahtsin ratast, mis ei paistaks mĂ”ne aasta möödudes naeruvÀÀrsena vĂ”i tĂ€ieliku fossiilina. Tundub, nagu ring hakkaks tĂ€is saama -alustasin 1998 aastal ramuti terasest Start SoĆĄĆĄeega. Teras vĂ”lus mind esimest korda umbes 3 aastat tagasi. Vaatasin keel ripakil klassikalisi Colnagosid ja Wiliere, Cielot. Sealt edasi juba kĂ€sitööna valmistatud Speedvagen, Legor, FESTKA. Komponentidest tahtsin igal juhul Campagnolot ja Potenza vastab tĂ€pselt minu ootustele. Eriti tore on 52/36 x 11/32 ĂŒlekanne.
Teraseta ei oleks toimunud tööstusrevolutsiooni, arenenud transport ega ehitatud sisuliselt ĂŒhtegi kĂ”rghoonet. Teras ei vĂ€si, teras ei kaota aastatega omadusi, nagu seda teevad alumiinium vĂ”i carbon. FESTKA Xcr raam on klassikaline, ei mingeid integreeritud kaabeldusi, sadulaposte vĂ”i laadimist vajavaid akusid. Enam mehaanilisemaks ĂŒks ratas minna ei saa. See on justkui analoogjalgratas vĂ”rreldes digiajastust pĂ€rit elektroonikat tĂ€is tippklassi vĂ”istlusrattaga. Kui carbonraamiga maanteeratas on tehniliselt justkui 3G andmeside ja aeroraami, ketaspidurite ning elektroonilise kĂ€iguvahetusega pĂŒss 4G, siis minu FESTKA on tirisev kettaga lauatelefon. VĂ€limus – soovisin midagi EestipĂ€rast, seega vĂ”tsin eeskujuks pĂ€ikeseloojangu ja Balti Mere sĂŒgava sinise. Kes hoolikalt vaatab, nĂ€eb, et FESTKA nimes on toodu heledate toonidega vĂ€lja ĂŒhend EST. Juhuslik sĂ”nademĂ€ng aga milline kokkusobivus! Ja kui aeg on EV110, 120 vĂ”i 200 tĂ€histada, tuleb kasuks terasest ratta ĂŒks imeline omadus: seda saab ĂŒle vĂ€rvida/kujundada, ning soovi korral alati moodsamad osad peale panna. Sellise ratta ostu ei kahetse kunagi. Ma ei muretse, et see moraalselt vananeb ja nĂ€iteks 10 aasta pĂ€rast naeruvÀÀrne vĂ€lja nĂ€eb. VĂ€he on rattaid, mida tahad hoida igavesti ja kasvĂ”i jĂ€rgmisele pĂ”lvele pĂ€randada.

SĂ”iduomadused on pisut mĂŒstilised. Raam on jĂ€ik ja kohe tunda, et tehtud tĂ”eliselt tugevast materjalist. Ometi neelab ratas kĂ”ik ebatasasused ja triigib pinnatud tee krobelisuse. Ahto pani ratta kokku, enne mida vĂ”ttis minu vanalt maantekalt mÔÔdud ja rohkem pole ma kĂ€tt kĂŒlge pannud. Passatka sobib nagu valatult, kusjuures minu raam ei ole custom mÔÔtudega, vaid standartne 54cm. SĂ”iduasend on sportlik, ja tundub, et pean oma Argon18 mÔÔdud ĂŒle vaatama, kuna Festkaga rakendan jĂ”udu paremini. NĂ€dalaga sĂ”itsin nĂŒĂŒd ĂŒle 800km, viimased pĂ€evad 35+kmh keskmist. Ehk tegu ON kiire rattaga ja seda isegi ĂŒmmarguste torudega raamiga, madala pöiaga jooksudega ja 8,6kg raskusena. Kaalunumbri sain alles siis teada, kui ratas koos oli. Ausalt öeldes oli selle ratta puhul kaal ka viimane asi, mis mind huvitas. Kindlasti saaks lihtsa vaevaga selle ratta 400 grammi jagu kergemaks, aga mis oleks selle mĂ”te? Eestis siledal sĂ”ites ei pane paari lisakilo tĂ€helegi.
Ăks FESTKA on nĂŒĂŒd Eestis igal juhul olemas. VĂ”ib-olla on mĂ”ni ka varasemast aga minule pole silma vĂ€hemalt jÀÀnud. Igal juhul saame Veloteegis abiks olla, kui kellelgi tekkis soov endale midagi tĂ”eliselt unikaalset lubada. FESTKA on Veloteegist esindatud ja tellitav. FESTKA omamine on umbes nagu klassikalise Porsche vĂ”i Aston Martini omanikuks saamine â midagi sinule ja hingele, mitte vaid teistele nĂ€itamiseks.


