MĂ”tlesin hoolega, millal oma Girost kokkuvĂ”tvalt rÀÀgin. Iga etappi eraldi lahkama ei tahtnud hakata. Seega plaanisin tuuri viimaseks pĂ€evaks paar rida siis kirjutada. Vaimusilmas kujutasin kirjeldusi eepilistest etappidest mĂ€gedes(nagu nĂ€iteks 2016 aasta 20. etapp) ja vĂ€hemalt paarist pĂ€evast, mil tundsin ennast nagu parimatel aegadel. Kahjuks midagi sellist ei juhtunud â etappi ei vĂ”itnud ning sĂ”it jĂ€i sootuks katki. Elul on omad seadused, suurtuuridel oma korrapĂ€ra ja rutiin, ning imelood kuuluvad Piiblisse.
Alustan algusest â esimesed pĂ€evad Iisraelis ei olnud ĂŒldse mitte pahad. VĂ”rreldes mitme varasema aasta ja eelmise suurtuuriga oli âkĂ€ikâ kohe sees. Veidi andsid vahetu Romandia tuur ja reisipĂ€evad jalgades kĂŒll tunda, kuid kokkuvĂ”ttes oli esimene nĂ€dal igati korralik. HĂ€irivamaks teguriks oli kĂŒlmetus, mille hankisin Barcelona lennujaama laundĆŸi konditsioneeritud Ă”hus 5-tunnise ootamise kĂ€igus. Esiti nohu, siis kurguvalu, köha ja pĂ€ris hirmutav rögin kopsudes. Egas midagi, ravid vĂ”i mitte – nĂ€dal kuni 10 pĂ€eva nohisemist garanteeritud. Peale kahte köhapĂ€eva sain juba eraldi toa, et toanaabrit mitte hĂ€irida vĂ”i nakatada. Imelikul kombel ei tundnud, et kĂŒlmetus oluliselt vĂ”imekust ratta seljas pĂ€rsiks. Keeldusin kategooriliselt antibiootikumidest, sest mĂ€lestus 2014. aasta Vueltast, kus tĂ€pselt samadel pĂ”hjustel rohud peale sain ja nĂ€dal hiljem koju sĂ”itsin, pĂŒsib meeles. Kardan sellest ajast saati antibiootikumidega varustatud, muidu toredat, arsti nagu konksus ninaga vana nĂ”ida doosi mĂŒrgiga. Paaril etapil pidanuks tulemust tegema, sest jalg oli hea ja lĂ”pp sobiv. Ometi jĂ€i midagi puudu, oli see otsustavus vĂ”i julgus riskida?

Igatahes, minu hĂ€dade jada hakkas pihta peale 8-ndat etappi. PĂ€ev algas tĂ€itsa meeldivalt ja lĂ”putĂ”us lubas meil meeskonnaga head tulemust teha. SĂ”idu viimane 30km hakkas kĂŒllaltki ootamatult tihedat hoovihma sadama. Kohati ujutas valing teed ĂŒle ja mĂ€letan tĂ€pselt, kuidas enne viimast mĂ€ge lĂ€bisime tohutu suure voolava lombi kahtlaselt pruuni veega. Vesi, mis pahises hooga maanteele haises ja nĂ€gi ebameeldiv vĂ€lja, ma ei tea, kas see on mĂ€lu vingerpuss, aga mulle tundub, et see löga sattus mulle pundis sĂ”ites nĂ€kku ja suhu. Pilt oli nii vapustav, et juhuslikult meie osteopaat lĂ€bis sama kohta autoga, ning filmis ĂŒle tee voolavat reovett. Ratturite seas on vana nali, et iga Ă”ige rattur on oma karjÀÀri lĂ”puks vĂ€hemalt paar lusikatĂ€it s###a Ă€ra söönud. Vaadake ainult neid kevadesi klassikuid, kus vihma korral ratturid vĂ€ikestel kĂŒlavaheteedel sĂ”ites pruuniks mÀÀrduvad. Tegu ei ole alati pelgalt pĂ”llumullaga, ikka rammusamat kraami ka sekka.

Peale nimetatud etappi tundsin ennast vĂ€ga nĂ€ljasena, Ă”htul lasin heal ja veel paremal maitsta ning puukisin ennast (liiga) tĂ€is. Enne veel, kui kĂ€es magamaminek, tundsin kĂ”hus keeramist ja iiveldust. Ăö otsa keerutasin voodis, korralikult magamata. Hommikul 7 ajal kiirustasin juba oksendama ning igasugune isu oli kadunud. Hommikusöögilauas pĂ”rnitsesin tuimalt oma vastast ehk auravat valget riisi, sonkisin teist kahvliga, aga ĂŒkski amps suhu ei jĂ”udnud. 220 km etapp ootamas, ning enesetunne sant mis sant. SĂ”it lĂ€ks lahti ja 30 km peal kĂŒsisin autost tahket toitu, sain vĂ”ileiva (spordidirektor Martinelli oma đ ) â kaks ampsu ning lendas seegi tee ÀÀrde lindudele nokkimiseks. Olgu neil hea pĂ€ev prosciutto ja pehme saia seltsis. PĂ€eva jooksul surusin sisse 4-5 riisikooki ja paar pudelit vettâ rohkemat ei suutnud. Etapi sain lĂ”puni, kohutavalt tĂŒhi oli ja olukord ise juba ajas öökima. Oksendasingi ja sai kergem. Teel hotelli magasin bussis ning suutsin 150 grammi valget jogurtit sĂŒĂŒa, mis, muide, maitses taevalikult. JĂ€rgmine pĂ€ev oli Ă”nneks puhkus, ning lootsin, et tegu oli kehva pĂ€evaga ja taastun kiiresti. Hommikul oligi tunne parem, lĂ”unal juba kehvem ja Ă”htul sĂ”in taas vĂ€ga vĂ€he. Lihtsalt ei lĂ€inud ja kĂ”ik. JĂ€rgmise, 245 km pika pĂ€eva alguses oli kĂ”ht tĂ€iesti korrast Ă€ra. Pidin tegema tomdumoulineliku metsapeatuse. JĂ€rgmised etapid olin lihtsalt tĂŒhi kott ja meeskonna jaoks tĂŒhi koht. Kaal iga hommik ikka paarsada grammi vĂ€iksem ja energiat jĂ€rjest vĂ€hem. SĂ”idu ajal natuke vett ja saia oli minu lihtne menĂŒĂŒ. Eilse 12-nda etapi otsutasin siiski startida, sest Ă”htul sisse vĂ”etud antibiootikum (meie vĂ€ga tore arst, mitte nĂ”id, Raquel, veenis mind rohu vajalikkuses) paistis töötavat. SĂ”in tublisti ja isu oli ka hea. PĂ€eva peale lĂ€ks kĂ”ik siiski vanaviisi â energiat null ja tĂ€ielik jĂ”uetus. LĂ”pus saime veel vihma, tuule ja kĂŒlma ka kaela. FiniĆĄis olid jalgadest jĂ€rel peenikesed tikud ja muidu tihkelt liibuvad aero-riided lotendasid seljas. MĂ”tlesin, et XS mÔÔdus pĂŒksid paras homme jalga tĂ”mmata. Homset ei tulnud. Istusime arstiga hommikul veel korra maha ning vaatasime kĂ”ik nĂ€itajad ĂŒle. NĂ€iteks kaal nĂ€itas 64,4 (-2,3kg) ning eilse etapi maksimaalne pulsisagedus oli 158. Pole just maailmaklassi nĂ€itajad.
Ma tĂ”esti vihkan katkestada. Ja on vĂ€he asju, mille kohta ma nii tugevat sĂ”na kasutan. Halb on jĂ€tta midagi pooleli ja meeskonda maha. Kui mu arvepidamine ei peta, peaks see mul 8 aasta jooksul Astanas 4-s katkestamine olema. Edasise hooaja (ja karjÀÀri) huvides ei tohtinud ma ennast praegu rohkem kurnata. Pealegi, poleks ma ĂŒlehomme Zoncolani otsa objektiivselt hinnates kuidagi omal jĂ”ul saanud. Seekord lĂ€ks sĂ”iduga siis halvasti. Ilmselt peab kĂ”iksugu analĂŒĂŒse nĂŒĂŒd tegema ja oma sotsiaalmaksu osa haigekassa eelarvest Ă€ra kulutama. Ja kui Eestis jĂ€lle öeldakse, et kĂ”ik korras, söö antidepressante, hakkab parem (pole nali), lĂ€hen mujale. Korda ma ennast saan.


